תכנון אדריכלי ועיצוב פנים של משרדים

תכנון אדריכלי ועיצוב פנים של משרדים

עיצוב פנים משרדים הוא תחום שהולך ותופס נפח גדול יותר ויותר בשוק האדריכלות ועיצוב הפנים. בעלי חברות ועסקים מבינים כיום את החשיבות של עיצוב חלל נוח ואסתטי ואת השפעתו על הפרודוקטיביות של העובדים, ועל תדמית החברה. לכן, בעלי עסקים רבים המעוניינים בתכנון ועיצוב של משרדים חדשים או שיפוץ כולל של משרדים קיימים פונים לעזרתם של בעלי מקצוע כמו מעצבי פנים או משרד אדריכלים המתמחה בתחום של עיצוב פנים של משרדים, כדי לקבל ייעוץ מקצועי ותוכנית עיצוב אופטימלית שתשרת את צורכי המשרד ואת צורכי עובדיו.

חשיבותו של עיצוב נכון של החלל המשרדי

תכנון ועיצוב של חללים משרדיים הוא משימה מורכבת בעלת רבדים שונים ומגוונים: עיצוב נכון של משרד הוא כזה התורם לתפקוד היעיל של העסק באמצעות יצירת סביבת עבודה נוחה ויעילה, העונה על צורכי העובדים. כמו כן, עיצוב המשרד אחראי באופן ישיר על יצירת התדמית השיווקית של העסק והוא זה שלמעשה משקף את יעדי החברה וחזונה בעיני עובדי החברה ולקוחותיה. עיצוב נכון ויעיל מביא להעלאת הפרודוקטיביות של העובדים ומושך אליו יותר לקוחות, עובדות המתבטאות בסופו של דבר בהעלאת ההכנסות של העסק. לפני שמעצבים משרד חדש רצוי לפנות אל משרד אדריכלים או מעצבי פנים, המתמחים בעיצוב משרדים ומסוגלים להביא לידי ביטוי הן את חזון החברה ומסריה והן את צורכי העובדים, ולשלבם עם האילוצים המבניים של החלל.

שיקולים בתהליך התכנון של המשרד

כאשר משרד אדריכלים ניגש לתכנון של משרד חדש (או חידוש משרד קיים), עליו להתייחס הן למראה הכללי של המשרד, הן לשאלת הנוחות בעבודה והן למאפייני הנכס. בתהליך תכנון החלל במשרדי יש צורך להתייחס למספר גדול של פרמטרים, כמו למשל:

המבנה והתרבות הארגונית של החברה: יש לאפיין את מבנה החברה והתרבות הארגונית שבה באמצעות ריכוז נתונים חשובים כמו למשל: מספר העובדים בחברה, מספר המחלקות, הקשרים בין המחלקות, אופי העבודה המתבצעת בחלקים השונים של החברה ועוד. יש לאפיין את התרבות הארגונית של החברה: האם זו חברת הייטק הזקוקה לחללים פתוחים לצורך תקשורת שוטפת או שזהו משרד רואי חשבון שעובדיו זקוקים לשקט ופרטיות? האם יש צורך בחדר ישיבות? כמה חדרים צריך וכמה חללים פתוחים? האם יש צורך במתחם קבלה או חדר המתנה? כמו כן ישנו נושא החללים המשותפים: חדרי שירותים, מטבחון, חדר מנוחה וכדומה. לאחר אפיון התרבות הארגונית יש להתחשב באילוצים המבניים של הנכס, כמו למשל: מספר הקומות במבנה, מהו המבנה הגיאומטרי של החלל, האם זהו מבנה חדש או משנה ישן שמצריך גם טיפול בתשתיות, וכדומה. בהתאם לכך יש להרכיב את תוכנית המבנה, תוך חלוקה נכונה של החלל וניצול מיטבי של השטח והגובה.

פרמטר נוסף אליו חייב משרד אדריכלים המתכנן חלל משרדי להתייחס הוא יצירת סביבת עבודה נוחה ונעימה עבור העובדים. כדי שעובד יוכל לעבוד בתפוקה מלאה ובנוחות מרבית עליו לשהות בחלל המשרה אווירה נעימה ובסביבת עבודה העובדת עבורו (ולא להיפך) ומותאמת לצרכיו. יש עבודות המצריכות שקט וריכוז בעוד עבודות אחרות מתקיימות בהצלחה בחלל ציבורי רועש, כמו למשל מוקד שירות לקוחות. לכן לאקוסטיקה של המשרד יש חלק חשוב ביצירת סביבת עבודה נוחה ואפקטיבית. תכנון נכון של פתחי החשמל, מיקום החלונות, סוג הציוד המשרדי, בחירת ריהוט ארגונומי, בחירת תאורה מתאימה ועוד- כולם גורמים חשובים בעלי השפעה מכרעת על יצירת מקום עבודה שנוח לעבוד בו.

לסיום, חלק חשוב נוסף בתהליך עבודתו של משרד אדריכלים הממונה על פרויקט עיצוב משרד הוא התאמת התכנון והעיצוב לצורכי השיווק והמיתוג של העסק. כדי להעביר מסרים דרך עיצוב הפנים של המשרד יש להיפגש עם הממונים על אמצעי השיווק והמיתוג של העסק ויחד איתם לגבש את המסרים האמורים להשתקף באמצעות עיצוב הפנים של המשרד. מסרים כמו: חדשנות, מקצועיות, מקוריות, רצינות או ממלכתיות- כל עסק בהתאם לאופי שלו ולחזונו.

אולי יעניין אותך קריאה נוספת על: